Sunday 28 October 2012

sound proof


untuk pemandu yang inginkan ketenangan dan kedamaian semasa memandu kereta bolehla try sound proof kereta anda. soundproof ni adalah untuk mengurangkan bunyi yang tidak diingini di dalam kereta contoh bunyi tayar, bunyi motor lalu sebelah dan bunyi ekzos kereta dari luar...
ada macam2 cara nk  buat bende alah ni...

material..:

1. Dynamat Dynaliner foam
2. Alumunium Dynamat Extream
dan mcm2 lagi aku tak tau....

barang2 nak kene beli..
1. gam dunlop
2.aluminium tar (xtau betul ke x nama)
3. insulflex..

tu je broo

dalam proses diy kali ni saya akan menggunakan bende seperti berikut..
ni aku dapat kat kedai kusyen..name dia insulflex kot...ntah la... beli 1meter rm30.. kedai acc ade jual gak siap ade gam ..korang bole gak pakai material lain yang mahal..bergantung pada bugjet,, lagi mahal lagi sodapp..
barang ni aku xtau ape name.. tapi bende ni org biase buat tampal atap zinc yang bocor tuu... bende ni murah je kat kedai hardware ade jual....cara nak pasang,, korang kene panaskan dulu pakai lighter ke pastu lekatkan je...sonang je bro...



aku tampal soundproof ni pakai gam dunlop beli kat kedai hardware je.. kene beli tin besar.. sebab nak kene banyak kasi lekat betul-betul..
lokasi ni bawah seat belakang.. lekat je kat mana yang anda suka..
bawah seat driver suma aku letak..
lagi bole pasang kat bonet belakang, pintu.bumbung.... side body belakang... kena buka panel ye... nak lagi best.. mula2 leka aluminium tar tu then baru lekat insulflex.... hasilnye time tutup pintu rasa lagi mantap, time hujan tak brapa bising..bunyi tayar kurang... audio system lagi sedap terutama bass dia lg padu... radio tak payah bukak kuat2 pon da dengar...diy saya untuk soundproof kete satria adalah sbyk rm100...kalau antar kedai buat rm 100 dapat 2 pintu depan je :D...selamat mencuba..







 

2 comments: